U slavlje kulta komedije
Teatar Gavran: Miro Gavran, Bit će sve u redu, red. Boris Kovačević
-

„Totalno u službi glumca, mogao bi glasiti credo ovog pisca. Ono što bi glumčevoj igri moglo štetiti, toga u njegovim tekstovima jednostavno nema.“ – tako zapisuje Davor Špišić u pogovoru knjige Šaljivi komadi Mira Gavrana u tekstu Cinizam s ljubavlju ili: životu usprkos u izdanju Biblioteke Mansioni Hrvatskoga centra ITI, davne 1996. Upravo u toj zbirci od devet Gavranovih komada prvi put je objavljena i monokomedija Bit će sve u redu. Iduće izdanje Bit će sve u redu doživljava u knjizi od dvanaest Odabranih drama u izdanju Mozaik knjige 2001. Tom će prilikom žanrovski raznorodne Gavranove komade, počevši od debitantske političke Kreontove Antigone, Ana Lederer u svojem izuzetnom pogovoru označiti „partiturama za glumce“.
Nema tomu niti tri godine otkad je majstor priče, dramatičar Miro Gavran na jednoj lokalnoj dubrovačkoj televizijskoj postaji kazao kako se u svojem pisanju trudi biti „slugom glumca“, kako je njegova funkcija utemeljena na „vjeri u glumca i na vjeri u publiku“.
Ovo su bili veoma ozbiljni razlozi da dramatičara koji je potpisao pedeset i pet kazališnih komada pitam zbog čega je komedija Bit će sve u redu čekala ravno dvadeset i sedam godina da zaigra ponovno, nakon praizvedbe 15. prosinca 1996. u produkciji Satiričkog kazališta Kerempuh, a na sceni Vidra, u izvedbi Ivice Vidovića i režiji Zorana Mužića. Teatrološka zabilješka upravo ovu predstavu označava „nultim projektom Teatra Rugantino“. „Ustvari, pisao sam je za Ivicu Vidovića“, kaže. „I onda…“I onda, nakon gotovo tri desetljeća, Gavran povjerava glumcu Svenu Jakiru ulogu Alda Parinija, Glumca, vlasnika i ravnatelja putujećega Gran Teatra Parini, redatelja tragedije u jednome činu Nesretna udavača da pred publikom malenoga mediteranskog gradića preuzme šest dramskih lica i sam samcat odigra Nesretnu udavaču. Zašto sam-samcat? Zbog njegove teške naravi, napustili su ga svi suradnici. On, Aldo Parini, činjenicu da su mu se glumci i glumice razbježali, nipošto ne pripisuje vlastitom nemogućem karakteru – razloge njihova bijega vidi sasvim drugačije: netalentirani su, maloumni, neprofesionalni, naivni, ružni, stari, mladi, obmanuti.
Ne pristajući na „najveći poraz“ (odgađanje izvedbe / razočaranje publike / pucanj u srce vlastite taštine) Aldo Parini postaje Glumac svih uloga u komediji Nesretna udavača te odigra najavljenu cjelovečernju predstavu. Najavljena tragedija promeće se u urnebesnu komediju, jer to je jedina životna formula kojom se jamči da će sve biti u redu. Pogotovo onda kad je baš sve u kaosu, u neredu.
Ovaj naizgled raspadnuti mozaik stvarnosti bez ikakvih trikova, posve smireno i suzdržljivo, unutar besprijekornoga ritma i mimo svake potrebe za inventivnošću koja organski ne proizlazi iz samoga glumca i teksta predstave režira Boris Kovačević, proslavljen primjerice amblematskim Münchhausenom. Dosljedno, prirodno, ali i sasvim nepredvidljivo redatelj i scenograf Kovačević pretapa parodiju, humor i grotesku – to osjetljivo tkanje Gavranove mreže u koju je ulovljen gledatelj. Taman kad pomisliš da si razotkrio što mu je osnova a što potka, on mijenja dinamiku te sasvim čedno i suvereno traži jedini cilj – sposobnost osjećanja u publici. Sve će biti u redu kazališno je djelo trojice majstorskih žonglera čije su mnogobrojne kuglice stalno u zraku, a oni ih vrte sve luđe, luđe i luđe.Glumac Sven Jakir najširoj publici poznat je po ulogama u Savršenom partneru i predstavi Jana Fabrea Olimp – u slavlje kulta tragedije, kojim je 2017. otvoren BITEF. Ovo je prilika da podsjetimo kako je dvadeset četverosatnu predstavu Olimp, koja je svojedobno duboko podijelila srpsko društvo, izravno prenosio RTS, televizija s nacionalnom frekvencijom.
Sven Jakir impresivan je u furioznim izmjenama sedam uloga, lucidno nijansirajući karaktere udavače Grazije locirane unutar urbanog uličnog splitskog slanga, njezine majke Gabrielle koja svojom vlaškom logikom utjelovljuje tragikomiku opstanka, susjede Mariciote – tipične istarske zrmane, svojevrsne nadzorne kamere, Uga di Lucida – parodije na likove iz dubrovačkih frančezarija, Umberta Gamba - karakter oslonjen na ljubavnika iz Amerikanske jahte u splitskoj luci te Antonija Ramazzotija – trubara, ovisnika i trepera (u originalu, rockera). I tu je, naravno, i uloga presavjesnog kazališnog redatelja i vlasnika Gran Teatra Parini, koji igra sva prethodno pobrojena lica. Dajući na sceni u prvome sloju silno filološko bogatstvo iskrivljene talijanštine od sjevera do juga istočne jadranske obale, Sven Jakir donosi i osmo dramsko lice – dijalektološku kartu, jezik sam, kao sasvim ravnopravan i živi karakter, zapanjujuće raznolik, smiješan već po sebi a interpoliran u lica – u Jakirovoj kreaciji scenski jezik postaje nesumnjiv i snažan komentar mentaliteta.

Ovaj skromni osvrt na komediju Sve će biti u redu ima silnu potrebu vratiti se na one brojne kuglice u zraku koje, na radost publike, sve luđe i luđe vrte ova trojica kazališnih žonglera. Prvu kuglicu u zrak baca osobno Miro Gavran. Nema sumnje, on je napisao antipod Der Theatermacheru Thomasa Bernharda. Iduća kuglica leti gotovo istodobno i zove se Dekameron. Odmah potom, tu se gravitacijski povezuje i Harwoodov Garderobijer. Veselo lete i Pirandello i Goldoni i Brešan i Držić i Begović i Ujević. Svoju su putanju dobile zvijezde Mišo Kovač, TBF, Eros Ramazzoti kao i Zagrebačko kazalište mladih. A iz epicentra ove nove kazališne galaksije uzmiču strah i tjeskoba, prepuštajući mjesto smijehu – toj univerzalnoj vezi među ljudima. Kineska poslovica kaže: „Ako se ne znate osmjehnuti, nemojte otvarati dućan“.
© Dubravka Lampalov Mićunović, KAZALIŠTE.hr, 8. veljače 2023.
Autor: Miro Gavran
Premijera: 4. veljače 2023., Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog, Mala dvorana
Redatelj i scenograf: Boris Kovačević
Dramaturg: Miro Gavran
Oblikovatelj svjetla: Mario Vnučec
Oblikovatelj tona: Neven Zebić
Producentica: Mladena Gavran
Izvršna producentica: Antonija FurjanGlumi: Sven Jakir
Piše:
Dubravka LampalovMićunović
